tisdag 15 maj 2012

Finska dag

Sitter här i skolan och förbereder inför finskan. Det här blir den fjärde timmen redan! Det har gatt väldigt bra maste jag säga. Det som har gjort mitt arbete lätt är att alla är sa otroligt intresserade och fragar en massa. Men det som är jätte svart är att förklara grammatiken. Man har haft det spraket med sig ända sen man var liten och tänker inte speciellt mycket efter varför det är ett a i "asun Tukholmassa" och ett ä i "asun Helsingissä" (detta gick vi igenom förra timmen :D). Nu sitter jag o pluggar i mig en massa finska grammatik som jag tyckte var as trakigt i skolan. Typiskt.
Hitttills har vi haft hur man föreställer sig, fragar hur nan mar och sa, sprak och nationalitet, siffror, hur man säger sin alder, telefonnummer och väder.

lägger upp lite foton fran förra veckan!


Istun koulussa ja valmistelen suomentuntia. Tänään on jo neljäs tunti! Kurssi on kyllä mennyt tosi hyvin. Mutta se on kyllä oppilaiden ansiota, ne on todella innokkaita oppimaan, ja kysyvät koko ajan kysymyksiä. Monet on odottanut kauan että yliopsto tarjoisi suomenkursseja. Mun mielestä on kuitenkin tosi vaikeaa selittää suomen kielioppia. Kun yksi kieli on ollut mukana koko elämän ajan niin ei ajattele mitä sanoo ja miski se on näin. Se vaan tulee. Ja nyt sen kaiken sit pitää selittää jotenkuten helposti että ne ymmärtää. Se on vaikeaa! Esim. Miksi sanotaan asun Tukholmassa - a:lla mutta asun Helsingissä - ä:llä. Niiden ero meillä oli viime tunnilla. Tällä vauhdilla musta tulee oikea kielioppi asiantuntija!

tässä vähän kuvia viime viikosta!

Taggar inför Cosmopolar

 
American Pie 4 - pa bio vessan :D

Grillning!!


grönsaker, lax och smält ost! Naaam!!

Flickkväll

1 kommentar:

  1. Åh shorts väder, det vill jag o ha!! Vad roligt att det gått bra med finskan o att dom är excited :) de säkert jätte givande o lära andra! Nu blir du också expert på finsk grammatik, kul! :D

    ha det fint love! <3

    SvaraRadera